logo BIPLogo Facebook

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu

Budynek MOPS fot. Dorota Szadejko

 

Podstawowe informacje

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
53-611 Wrocław, ul. Strzegomska 6
e-mail: sekretariat@mops.wroclaw.pl
tel. 71 78 22 322
fax: 71 78 22 405

Godziny otwarcia

7.30 – 15.30
niektóre nasze biura mogą pracować
w zmienionych godzinach

Kasy

ul. Strzegomska 6
poniedziałek – piątek
10.00 – 14.00
w ostatni dzień miesiąca
10:00 – 12:00

Świadczenia rodzinne i alimentacyjne

tel. 71 79 99 274

Dodatki Mieszkaniowe

tel. 71 78 22 346
tel. 71 78 22 348

Karta Rodzina Plus
i Karta Dużej Rodziny

tel.  71 78 23 595
tel.  71 78 23 594
ul. Namysłowska 8
poniedziałek – środa i piątek
8.00 – 15.00
czwartek
8.00 – 16.30

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

tel. 71 78 22 360
tel. 71 78 22 362
tel. 71 78 22 363
e-mail: zon@mops.wroclaw.pl
pl. Solidarności 1/3/5 - III piętro, pokój 316
poniedziałek – piątek
8.00 – 15.00

 

Wyszukaj

Dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze

Od 2022 roku uruchomiony jest elektroniczny nabór wniosków o dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.  Wnioski należy składać poprzez platformę - Systemie Obsługi Wsparcia SOW https://sow.pfron.org.pl/logowanie Żeby móc to zrobić trzeba posiadać PROFIL ZAUFANY bądź PODPIS KWALIFIKOWANY. Do wniosku w formie elektronicznej należy dołączyć wypełnione załączniki. LISTA ZAŁĄCZNIKÓW Załączniki obligatoryjne: orzeczenie o niepełnosprawności, karta zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny, środki pomocnicze z dofinansowaniem Narodowego Funduszu Zdrowia (zrealizowane strony od 1 do 5, lub przyjęte do realizacji strony od 1 do 3), faktura VAT lub kosztorys lub rachunek pro-forma. Załączniki dodatkowe (o ile dotyczą danej sprawy): podpisane pełnomocnictwo imienne (druk w załączniku), dokument potwierdzający opiekę prawną, pełnomocnictwo notarialne. WZORY ZAŁĄCZNIKÓW  -  POBIERZ UWAGA! Jeśli osoba niepełnosprawna nie posiada PROFILU ZAUFANEGO bądź PODPISU ELEKTRONICZNEGO może skorzystać z pomocy osoby, która taki dostęp posiada. W tym celu jednak musi podpisać PEŁNOMOCNICTWO upoważniające tę osobę do złożenia wniosku w jej imieniu (wzór PEŁNOMOCNICTWA do pobrania we wzorach załączników). Pomoc i informacje dotyczące aplikowania o środki PFRON poprzez SOW można uzyskać pod bezpłatnym numerem 0 800 889 777 Zachęcamy także do zapoznania się z informacjami dotyczącymi SOW na portalu edukacyjno-informacyjnym https://portal-sow.pfron.org.pl O dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jeżeli: przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku nie przekracza kwoty:     50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,     65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej. Wnioski dotyczą wyłącznie mieszkańców Wrocławia. Kompletne wnioski są rozpatrywane w ciągu 30 dni od dnia złożenia. W przypadku braku środków finansowych z PFRON wnioski będą rozpatrzone negatywnie. Aby ubiegać się o dofinansowanie należy ponownie złożyć komplet dokumentów.  
Formy pomocy
Anna Pióro

Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny

Od 2022 roku uruchomiony jest elektroniczny nabór wniosków o dofinansowanie do sprzętu rehabilitacyjnego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.  Wnioski należy składać poprzez platformę - System Obsługi Wsparcia SOW https://sow.pfron.org.pl/logowanie Żeby móc to zrobić trzeba posiadać PROFIL ZAUFANY bądź PODPIS KWALIFIKOWANY. Do wniosku w formie elektronicznej należy dołączyć wypełnione załączniki. LISTA ZAŁĄCZNIKÓW Załączniki obligatoryjne: orzeczenie o niepełnosprawności, zaświadczenie od lekarza specjalisty o konieczności zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny w warunkach domowych, kosztorys lub rachunek pro-forma. Załączniki dodatkowe (o ile dotyczą danej sprawy): podpisane pełnomocnictwo imienne (druk w załączniku), dokument potwierdzający opiekę prawną, pełnomocnictwo notarialne. WZORY ZAŁĄCZNIKÓW  -  POBIERZ UWAGA! Jeśli osoba niepełnosprawna nie posiada PROFILU ZAUFANEGO bądź PODPISU ELEKTRONICZNEGO może skorzystać z pomocy osoby, która taki dostęp posiada. W tym celu jednak musi podpisać PEŁNOMOCNICTWO upoważniające tę osobę do złożenia wniosku w jej imieniu (wzór PEŁNOMOCNICTWA do pobrania we wzorach załączników). Pomoc i informacje dotyczące aplikowania o środki PFRON poprzez SOW można uzyskać pod bezpłatnym numerem 800-889-777. Infolinia ta czynna jest w dni robocze w godzinach od 9.00 do 17.00. Zachęcamy także do zapoznania się z informacjami dotyczącymi SOW na portalu edukacyjno-informacyjnym https://portal-sow.pfron.org.pl O dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do sprzętu rehabilitacyjnego mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jeżeli: przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku nie przekracza kwoty:     50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,     65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej. Wnioski dotyczą wyłącznie mieszkańców Wrocławia. Kompletne wnioski są rozpatrywane w ciągu 30 dni od dnia złożenia. W przypadku braku środków finansowych z PFRON wnioski będą rozpatrzone negatywnie. Aby ubiegać się o dofinansowanie należy ponownie złożyć komplet dokumentów.    
Formy pomocy
Anna Pióro

Dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego

MOPS Wrocław – realizuje program Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych. Program obsługuje Dział Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami (DWON) mieszczący się w siedzibie głównej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS) przy ul. Strzegomskiej 6 (parter, sala nr 25). Przy obsługiwaniu interesantów obowiązuje system numerowy. Numery wydawane są w godz. 8.00 – 15.00. Po pobraniu numeru należy czekać na wezwanie głosowe. Wezwanie pojawia się również na monitorze w holu. Telefon do sekcji turnusów rehabilitacyjnych:  71 78 22 357. Rozpatrujemy wnioski na turnus rehabilitacyjny wyłącznie mieszkańców miasta Wrocławia. Zgodnie z przepisami wnioski o dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego rozpatrujemy w terminie maksymalnym do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. Termin ten obowiązuje niezależnie od posiadanych przez nas – jako realizatora programu –  środków finansowych z PFRON1. W zależności od wysokości środków otrzymanych z PFRON ustalamy kryteria obowiązujące na dany rok. Kryteria zatwierdza Dyrektor MOPS. Przy rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zespół opiniujący kieruje się przyjętymi kryteriami oraz rozporządzeniem o turnusach rehabilitacyjnych2. Otrzymywane z PFRON dofinansowanie pochodzi ze środków budżetowych na dany rok i podlega rozliczeniu w danym roku. Oznacza to, że dofinansowanie do turnusu musi być wykorzystane w roku, w którym zostało przyznane. KRYTERIA DOCHODOWE DO STARANIA SIĘ O DOFINANSOWANIE DO TURNUSU REHABILITACYJNEGO Dochód (jego składniki) wylicza się w oparciu o przepisy o świadczeniach rodzinnych. Przeciętny dochód oblicza się za kwartał (3 miesiące) poprzedzający miesiąc złożenia wniosku. Uzyskaną sumę dochodów należy podzielić przez 3 (liczbę miesięcy) oraz przez liczbę osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym. By móc starać się o dofinansowanie uzyskany z wyliczeń dochód nie może przekraczać kwot: 50 % przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym 65 % przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej3. UWAGA! Od 2022 roku  jest uruchomiony elektroniczny nabór wniosków o dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego ze środków PFRON. Wnioski składać należy poprzez platformę - Systemie Obsługi Wsparcia SOW https://sow.pfron.org.pl/logowanie Żeby móc to zrobić trzeba posiadać PROFIL ZAUFANY bądź PODPIS ELEKTRONICZNY. Jeśli osoba niepełnosprawna nie posiada PROFILU ZAUFANEGO bądź PODPISU ELEKTRONICZNEGO może skorzystać z pomocy osoby, która taki dostęp posiada. W takim przypadku osoba niepełnosprawna udziela osobie, która w jej imieniu będzie składała wniosek pełnomocnictwa. Druku PEŁNOMOCNICTWA (ZAŁĄCZNIK 3) można pobrać we wzorach załączników poniżej. Pomoc i informacje dotyczące składania wniosków przez platformę SOW można uzyskać pod bezpłatnym numerem infolinii 800-889-777 w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 17.00. Zachęcamy także do zapoznania się z informacjami dotyczącymi platformy SOW na portalu edukacyjno-informacyjnym www.portal-sow.pfron.org.pl oraz do szczegółowego zapoznania się z informacjami dotyczącymi PEŁNOMOCNICTWA link PRZYGOTOWANIE WNIOSKU: Do wniosku w formie elektronicznej należy dołączyć wypełnione załączniki w formie skanu bądź czytelnego zdjęcia całego dokumentu. Każdy z dołączanych załączników powinien być opisany np. „wniosek lekarza”, „orzeczenie”. LISTA ZAŁĄCZNIKÓW Załączniki obligatoryjne (obowiązujące przy każdym wniosku): orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności, grupie inwalidzkiej lub niezdolności do pracy (jeśli dokument jest dwustronny należy dołączyć obie jego strony), wypełniony przez lekarza – wystarczy lekarz pierwszego kontaktu – wniosek o skierowanie na turnus rehabilitacyjny (druk do pobrania we WZORACH ZAŁĄCZNIKÓW poniżej - ZAŁĄCZNIK 1). Załączniki dodatkowe (o ile dotyczą danej sprawy): wypełnione przez opiekuna oświadczenie – tylko jeśli lekarz zaleci pobyt opiekuna na turnusie (druk do pobrania we wzorach załączników poniżej - ZAŁĄCZNIK 2), aktualne (z danego semestru) zaświadczenie o pobieraniu nauki (dotyczy osób uczących się w wieku od 16 do 24 roku życia), w przypadku rodzin wielodzietnych czytelny skan lub zdjęcie każdej strony ważnej legitymacji wrocławskiego programu  „Dwa plus trzy i jeszcze więcej” (dziecka i rodzica/opiekuna), wypełnione przez zainteresowanego pełnomocnictwo imienne – w przypadku składania wniosku za osobę niepełnosprawną, która nie posiada profilu zaufanego/podpisu elektronicznego (druk do pobrania we wzorach załączników poniżej - ZAŁĄCZNIK 3), dokument sądowy potwierdzający opiekę prawną w przypadku, gdy osobę niepełnosprawną reprezentuje jej przedstawiciel ustawowy (jeśli dokument jest kilkustronny należy dołączyć każdą jego stronę), pełnomocnictwo notarialne w przypadku, gdy osobę niepełnosprawną reprezentuje jej pełnomocnik (jeśli dokument jest kilkustronny należy dołączyć skan/zdjęcie każdej jego strony).            WZORY ZAŁĄCZNIKÓW  -  POBIERZ   INFORMACJE O DOFINANSOWANIU DO TURNUSU REHABILITACYJNEGO Warunkiem uczestnictwa w turnusie jest: posiadanie ważnego orzeczenia o niepełnosprawności lub innego orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem, złożenie wniosku o przyznanie dofinansowania do pobytu na turnusie rehabilitacyjnym wraz z wymaganymi załącznikami. Osoba niepełnosprawna może skorzystać z dofinansowania do turnusu rehabilitacyjnego pod warunkiem, że: została skierowana na turnus przez lekarza, pod którego opieką się znajduje (ZAŁĄCZNIK 1 - wypełnia lekarz), w roku, w którym ubiega się o dofinansowanie, nie uzyskała na ten cel dofinansowania ze środków PFRON, weźmie udział w turnusie, który odbędzie się w ośrodku wpisanym do rejestru ośrodków, prowadzonego przez wojewodę, albo poza takim ośrodkiem, w przypadku gdy turnus jest organizowany w formie niestacjonarnej, wybierze organizatora turnusu, który posiada wpis do rejestru organizatorów turnusów, będzie uczestniczyła w zajęciach przewidzianych w programie turnusu, który wybrała, nie będzie pełniła funkcji członka kadry na tym turnusie, ani nie będzie opiekunem innego uczestnika tego turnusu, złoży oświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał (3 miesiące) poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, w przypadku turnusu, którego program przewiduje zabiegi fizjoterapeutyczne, przedstawi podczas pierwszego badania lekarskiego na turnusie, zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia, w szczególności o chorobie zasadniczej, uczuleniach i przyjmowanych lekach (ZAŁĄCZNIK 5). Pobyt na turnusie opiekuna osoby niepełnosprawnej. Osobie niepełnosprawnej o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo równoważnym oraz osobie niepełnosprawnej w wieku do 16 lat może być przyznane dofinansowanie do pobytu na turnusie rehabilitacyjnym jej opiekuna. Warunki, które muszą być spełnione do otrzymania takiego dofinansowania: wniosek lekarza (ZAŁĄCZNIK 1) zawiera wyraźne wskazanie konieczności pobytu opiekuna wraz z uzasadnieniem, opiekun: wypełni ZAŁĄCZNIK 2 (do pobrania we WZORACH ZAŁĄCZNIKÓW), który powinien być dołączony do wniosku osoby niepełnosprawnej o dofinansowanie do turnusu, nie będzie pełnił funkcji członka kadry na tym turnusie, nie jest osobą niepełnosprawną wymagającą opieki innej osoby, jest pełnoletni (ukończył 18 lat) lub ukończył 16 lat, ale musi być wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny osoby niepełnosprawnej. W PRZYPADKU UZYSKANIA DOFINANSOWANIA DO TURNUSU REHABILITACYJNEGO NALEŻY: W terminie do 30 dni od daty otrzymania informacji o przyznanym dofinansowaniu, wypełnić w SOW zakładkę: INFORMACJA O WYBORZE TURNUSU REHABILITACYJNEGO lub dołączy wypełniony przez siebie skan ZAŁĄCZNIKA 4. Niedotrzymanie tego terminu będziemy traktować jako rezygnację z otrzymanego dofinansowania. Należy pamiętać, że zgłoszenie uczestnictwa w turnusie musi nastąpić nie później niż 21 dni przed dniem jego rozpoczęcia. Termin ten dotyczy przede wszystkim sytuacji, gdy osoba niepełnosprawna chce jechać na turnus bezpośrednio po uzyskaniu zawiadomienia o uzyskaniu dofinansowania. Ze względów procedur finansowych nie jest możliwy wyjazd na turnus, który został zgłoszony do MOPS w okresie krótszym niż 21 dni przed jego rozpoczęciem. POZOSTAŁE WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE WYKORZYSTANIA DOFINANSOWANIA DO TURNUSU REHABILITACYJNEGO: Przyznane dofinansowanie należy wykorzystać do końca bieżącego roku (turnus musi rozpocząć się w roku przyznania dofinansowania). Warunkiem uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym jest posiadanie ważnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w całym okresie trwania turnusu. Organizator i ośrodek powinny być wybrane zgodnie z rodzajem schorzeń/dysfunkcji zawartych w posiadanym przez osobę niepełnosprawną orzeczeniu lub wniosku lekarskim - w uzgodnieniu z organizatorem. Wybrany organizator i ośrodek turnusu rehabilitacyjnego muszą posiadać aktualne pozwolenie na prowadzenie turnusów z dofinansowaniem z PFRON - do sprawdzenia na portalu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej:  https://empatia.mpips.gov.pl Organizator turnusu, którego wybrała osoba niepełnosprawna (i z którym podpisała umowę uczestnictwa w turnusie) przekazuje tutejszemu ośrodkowi oświadczenie przyjęcia na turnus osoby niepełnosprawnej, nie później niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia turnusu. O dacie przekazania oświadczenia decyduje data wpływu oświadczenia do tut. ośrodka. Przekazanie dofinansowania organizatorowi turnusu następuje nie później niż na 7 dni przed dniem jego rozpoczęcia. Kwota przekazanego dofinansowania nie może być wyższa od faktycznego kosztu uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym osoby niepełnosprawnej lub pobytu jej opiekuna. W przypadku, gdy organizator potwierdza, że kosztu turnusu jest niższy niż przyznane dofinansowanie, zostaje ono pomniejszone do kwoty wskazanej w oświadczeniu organizatora. MOPS nie może dokonać przelewu przyznanego dofinansowania za pobyt na turnusie, który rozpoczął się przed dniem podjęcia decyzji. Ostateczny termin dostarczenia prawidłowo sporządzonych dokumentów do przelewu stanowi dzień 15 grudnia bieżącego roku (dotyczy turnusów zaplanowanych na koniec roku kalendarzowego). W przypadku skrócenia uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym z przyczyn innych niż losowe, osoba niepełnosprawna/opiekun ponoszą koszty pobytu na tym turnusie. W przypadku rezygnacji z przyznanego dofinansowania należy złożyć (osobiście lub przez platformę SOW) pisemne oświadczenie o rezygnacji z przyznanych środków finansowych. Niewykorzystanie dofinansowania i brak rezygnacji może wpłynąć negatywnie na podejmowanie decyzji o przyznaniu dofinansowania w kolejnych latach. Rozliczenia przekazanego dofinansowania dokonuje organizator turnusu bezpośrednio z naszym działem, na podstawie faktury lub innego dokumentu potwierdzającego opłacenie uczestnictwa osoby niepełnosprawnej oraz pobytu jej opiekuna na turnusie rehabilitacyjnym. Dokumenty księgowe są wystawiane oddzielnie dla każdego uczestnika turnusu. *PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r., w sprawie turnusów rehabilitacyjnych. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.    
Formy pomocy
Anna Pióro

Likwidowanie barier funkcjonalnych

Dofinansowanie do likwidacji barier funkcjonalnych Od 1 stycznia 2022 roku został otwarty elektroniczny nabór wniosków o dofinansowanie do likwidacji barier funkcjonalnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.  Wnioski składać należy poprzez platformę - System Obsługi Wsparcia SOW https://sow.pfron.org.pl/logowanie Żeby móc to zrobić, trzeba posiadać profil zaufany bądź podpis elektroniczny. UWAGA! Jeśli osoba niepełnosprawna nie posiada PROFILU ZAUFANEGO bądź PODPISU ELEKTRONICZNEGO może skorzystać z pomocy osoby, która taki dostęp posiada. W tym celu jednak musi podpisać PEŁNOMOCNICTWO upoważniające tę osobę do złożenia wniosku w jej imieniu (wzór PEŁNOMOCNICTWA do pobrania we wzorach załączników poniżej). Pomoc i informacje dotyczące aplikowania o środki PFRON poprzez SOW można uzyskać pod bezpłatnym numerem 800-889-777. Infolinia ta czynna jest w dni robocze w godzinach od 9.00 do 17.00. Zachęcamy także do zapoznania się z informacjami dotyczącymi SOW na portalu edukacyjno-informacyjnym www.portal-sow.pfron.org.ploraz do szczegółowego zapoznania się z informacjami dotyczącymi PEŁNOMOCNICTWA pod adresem: link Przygotowanie wniosku Do wniosku w formie elektronicznej należy dołączyć wypełnione załączniki. Likwidacja barier w komunikowaniu się Lista załączników Załączniki obligatoryjne: orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności, grupie inwalidzkiej lub niezdolności do pracy, zaświadczenie lekarskie (druk we wzorach załączników), oferta, kosztorys ofertowy, faktura pro forma, uzasadnienie wniosku. Załączniki dodatkowe (o ile dotyczą danej sprawy): podpisane pełnomocnictwo imienne – w przypadku składania wniosku za osobę niepełnosprawną, która nie posiada profilu zaufanego/podpisu elektronicznego (druk we wzorach załączników), podpisane oświadczenie o wypłacie w kasie (druk we wzorach załączników) dokument potwierdzający opiekę prawną, pełnomocnictwo notarialne. Wzory załączników  -  Pobierz Likwidacja barier architektonicznych Lista załączników Załączniki obligatoryjne: orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności, grupie inwalidzkiej lub niezdolności do pracy zaświadczenie lekarskie (druk w załączniku) udokumentowana podstawa prawna posiadania lokalu lub budynku, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (własność, umowa najmu) – dotyczy likwidacji barier architektonicznych pisemna zgoda właściciela budynku lub lokalu na dostosowanie budynku lub lokalu, w przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest właścicielem – dotyczy likwidacji barier architektonicznych dokument przedstawiający w sposób graficzny wnioskowane zmiany usunięcia barier architektonicznych (stan istniejący i stan planowany) wraz ze zdjęciami stanu obecnego oferta, kosztorys ofertowy, faktura pro forma uzasadnienie wniosku Załączniki dodatkowe: podpisane pełnomocnictwo imienne (druk w załączniku) podpisane oświadczenie o wypłacie w kasie (druk w załączniku) dokument potwierdzający opiekę prawną pełnomocnictwo notarialne Wzory załączników -  Pobierz Likwidacja barier technicznych Lista załączników Załączniki obligatoryjne: orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności, grupie inwalidzkiej lub niezdolności do pracy zaświadczenie lekarskie (druk w załączniku) oferta, kosztorys ofertowy, faktura pro forma uzasadnienie wniosku Załączniki dodatkowe: podpisane pełnomocnictwo imienne (druk w załączniku) podpisane oświadczenie o wypłacie w kasie (druk w załączniku) dokument potwierdzający opiekę prawną pełnomocnictwo notarialne Wzory załączników - Pobierz Bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji. Zakup komputera a również jego oprzyrządowania np. zakup specjalistycznej klawiatury logopedycznej czy programów logopedycznych mogą być dofinansowane ze środków PFRON w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się. Nie ma katalogu świadczeń a warunkiem jest ścisły związek sprzętu z indywidualnymi potrzebami osoby niepełnosprawnej oraz dysfunkcjami, potwierdzonymi przez lekarza i uzasadnionymi przez Wnioskodawcę.  W miarę posiadanych środków pozytywnie opiniowane są wnioski tych osób niepełnosprawnych, którym zakup określonego sprzętu pozwoli zmniejszyć lub wyeliminować skutki istnienia barier w komunikowaniu się z otoczeniem, które wynikają z określonych schorzeń i dysfunkcji. Bariery techniczne to bariery uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej funkcjonowanie społeczne. Likwidacja tych barier powinna powodować sprawniejsze działanie tej osoby w społeczeństwie, umożliwienie lub ułatwienie w korzystaniu z przestrzeni życiowej. Likwidacja barier technicznych polega między innymi na przystosowaniu urządzeń technicznych (np. schodołaz, podnośniki wannowy, czy  transportowy) oraz na umożliwieniu funkcjonowania w życiu codziennym ( np. rower trójkołowy, tandem) czy też w gospodarstwie domowym. O dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na likwidację barier w komunikowaniu się i technicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności. Bariery architektoniczne to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym. Likwidacja barier architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej ma na celu umożliwienie jej lub w znacznym stopniu ułatwienie, wykonywania podstawowych, codziennych czynności. O dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na likwidację barier architektonicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się, jeżeli są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego w którym stale zamieszkują. Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje jeżeli podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy zawartej i rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu. Ponadto dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu. W przypadku dofinansowania likwidacji barier architektonicznych nie jest możliwe dofinansowanie powtórne takiego samego zakresu prac, chyba że nastąpiło istotne pogorszenie stanu zdrowia osoby niepełnosprawnej, potwierdzone odpowiednia dokumentacja lekarską. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu. Wysokość dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wynosi do 95 % kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia. Wnioski są rozpatrywane w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. Wnioski dotyczą wyłącznie mieszkańców Wrocławia. Zaświadczenie lekarskie wydane na potrzeby MOPS w związku z likwidacją barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się jest ważne w danym roku kalendarzowym. Zasady przyznawania dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych i technicznych link Zasady przyznawania dofinansowania do likwidacji barier w komunikowaniu się link
Formy pomocy
Anna Pióro

Aktywny samorząd

Przepraszamy strona w budowie.
Formy pomocy
Marcin Kliński

Pomoc rzeczowa

Formy pomocy rzeczowej Pomoc rzeczowa realizowana w trybie i na zasadach wynikających z ustawy o pomocy społecznej obejmuje w szczególności zapewnienie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania dla osoby lub rodziny, która jest tego pozbawiona (art. 48 ustawy). Udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego miejsca noclegowego w noclegowniach, schroniskach, domach dla bezdomnych i innych miejscach do tego przeznaczonych. Przyznanie niezbędnego ubrania następuje przez dostarczenie osobie potrzebującej bielizny, odzieży i obuwia odpowiednich do jej indywidualnych właściwości oraz pory roku. Pomoc doraźna lub okresowa w postaci jednego gorącego posiłku dziennie przysługuje osobie, która własnym staraniem nie może go sobie zapewnić.
Formy pomocy
Marcin Kliński

Świadczenia pieniężne

Rodzaje zasiłków: zasiłek stały zasiłek okresowy zasiłek celowy składki na ubezpieczenie społeczne składki na ubezpieczenie zdrowotne I. Zasiłek stały Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe, wyższe kryteria dochodowe uprawniające do świadczeń z pomocy społecznej. Próg dochodowy dla osoby samotnie gospodarującej wynosi 776 zł. W przypadku rodzin wynosi 600 zł w przeliczeniu na jednego członka. Przez osobę samotnie gospodarującą rozumiemy osobę prowadzącą jednoosobowe gospodarstwo domowe. Przez rodzinę ustawodawca natomiast rozumie osoby spokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące. Całkowita niezdolność do pracy oznacza całkowitą niezdolność do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych albo zaliczenie do I lub II grupy inwalidzkiej lub legitymowanie się znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Niezdolność do pracy z tytułu wieku oznacza ukończone przez kobietę 60 lat i 65 lat ukończone przez mężczyznę. W przypadku osoby samotnie gospodarującej zasiłek stały ustala się w wysokości stanowiącej różnicę między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej, a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 645 zł. W przypadku osoby w rodzinie zasiłek stały ustala się w wysokości różnicy między kryterium dochodowym na osobę w rodzinie, a dochodem tej osoby. Wysokość zasiłku to różnica między 130% kryterium dochodowego a dochodem osoby starającej się o zasiłek. w przypadku gospodarstwa wieloosobowego pod uwagę brane jest kryterium dochodowe na osobę w rodzinie i średni dochód. Minimalna kwota zasiłku to 100 zł, a maksymalna to 1000 zł (do tej pory było to odpowiedni 30 i 719 złotych). Kryterium dochodowe wynosi: dla osoby samotnie gospodarującej – 776 zł, dla osoby w rodzinie – 600 zł. Wysokość zasiłku obliczana jest w 2024 roku od nowa przez pracowników Zespołów Terenowej Pracy Socjalnej na podstawie przeprowadzonych wywiadów. Jeśli będzie zachodziła potrzeba uaktualnienia wywiadów pracownicy socjalni skontaktują się indywidualnie.  II. Zasiłek okresowy Wysokość zasiłku stałego zależy od indywidualnej decyzji pracownika socjalnego. Zakłada się, że wysokość realizowanego świadczenia w 2022 roku nie może być niższa niż 30 zł i nie wyższa niż 719 zł (wcześniej 645 zł) Zasiłek okresowy, o którym mowa w art. 38 ustawy – przysługuje: osobie samotnie gospodarującej, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, czyli od kwoty 719 zł.; rodzinie, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego rodziny, w szczególności ze względu na: długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego. Dochód rodziny – suma miesięcznych dochodów osób w rodzinie ustalonych zgodnie z art. 8 ust. 3 – 13 ww. ustawy. W przypadku osoby samotnej, czyli tzw. samotnie gospodarującej, kryterium wyniesie 776 złotych, a dla osoby w rodzinie – 600 zł . Wysokość zasiłku okresowego ustala się zgodnie z zasadami zawartymi w art. 38 ust. 2 i art. 147 ust. 3. Według Art. 38 ust. 2, zasiłek okresowy ustala się: w przypadku osoby samotnie gospodarującej – do wysokości różnicy miedzy kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 418 zł miesięcznie; w przypadku rodziny – do wysokości różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny. Według Art. 147 ust. 3 minimalna wysokość zasiłku okresowego wynosi 20 zł. Okres, na jaki jest przyznawany zasiłek okresowy, ustala ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy III. Zasiłek celowy Zasiłek celowy, o którym mowa w art. 39 ustawy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu. Osobom bezdomnym i innym osobom nie mającym możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia może być przyznany zasiłek celowy na pokrycie części lub całości wydatków na świadczenia zdrowotne. W szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie lub rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe może być przyznany na podstawie art. 41 ustawy zasiłek celowy specjalny: nie podlegający zwrotowi specjalny zasiłek celowy w wysokości nie przekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny; zasiłek okresowy, zasiłek celowy lub pomoc rzeczowa pod warunkiem zwrotu części lub całości kwoty zasiłku lub wydatków na pomoc rzeczową. IV. Składki na ubezpieczenie społeczne Za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem, ośrodek pomocy społecznej opłaca składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, jeżeli dochód na osobę w rodzinie osoby opiekującej się nie przekracza 150% kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie i osoba opiekująca się nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów lub nie otrzymuje emerytury albo renty. Dotyczy to również osób, które w związku z koniecznością sprawowania opieki pozostają na bezpłatnym urlopie. Przez ojca i matkę należy rozumieć również ojca i matkę współmałżonka. Konieczność sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad osobami, o których mowa powyżej, stwierdza lekarz ubezpieczenia zdrowotnego w zaświadczeniu wydanym nie wcześniej niż na 14 dni przed złożeniem wniosku o przyznanie świadczenia. Składka na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w wysokości określonej przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych jest opłacana przez okres sprawowania opieki. Składka na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie przysługuje osobie, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie świadczenia: ukończyła 50 lat i nie posiada okresu ubezpieczenia (składkowego i nieskładkowego) wynoszącego co najmniej 10 lat; posiada okres ubezpieczenia (składkowy i nieskładkowy) wynoszący 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn. VI. Składki na ubezpieczenie zdrowotne Ośrodek pomocy społecznej opłaca składkę na ubezpieczenie zdrowotne za osobę bezdomną objętą indywidualnym programem wychodzenia z bezdomności, na zasadach określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest również za osoby pobierające zasiłek stały, a nie objęte ubezpieczeniem zdrowotnym z innego tytułu.
Formy pomocy
Marcin Kliński

Pomoc usługowa

Pomoc usługowa przyznawana w trybie i na zasadach wynikających z ustawy o pomocy społecznej to: praca socjalna, poradnictwo specjalistyczne, interwencja kryzysowa, usługi opiekuńcze lub specjalistyczne
Formy pomocy
Marcin Kliński

Praca socjalna

Formy pomocy
Marcin Kliński
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij