logo BIPLogo Facebook

Podstawowe informacje

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
53-611 Wrocław, ul. Strzegomska 6
e-mail: sekretariat@mops.wroclaw.pl
tel. 71 78 22 322
fax: 71 78 22 405

Godziny otwarcia

7.30 – 15.30
niektóre nasze biura mogą pracować
w zmienionych godzinach

Kasy

ul. Strzegomska 6
poniedziałek – piątek
10.00 – 14.00
w ostatni dzień miesiąca
10:00 – 12:00

Świadczenia rodzinne i alimentacyjne

tel. 71 79 99 274

Dodatki Mieszkaniowe

tel. 71 78 22 346
tel. 71 78 22 348

Karta Rodzina Plus
i Karta Dużej Rodziny

tel.  71 78 23 595
tel.  71 78 23 594
ul. Namysłowska 8
poniedziałek – środa i piątek
8.00 – 15.00
czwartek
8.00 – 16.30

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

tel. 71 78 22 360
tel. 71 78 22 362
tel. 71 78 22 363
e-mail: zon@mops.wroclaw.pl
pl. Solidarności 1/3/5 - III piętro, pokój 316
poniedziałek – piątek
8.00 – 15.00

 

Wyszukaj

logo MOPS oraz logo Policji

Pracownicy MOPS-u przychodzący do domu mieszkanki lub mieszkańca Wrocławia na wywiad środowiskowy muszą mieć przy sobie legitymację służbową i zawsze mają obowiązek, aby ją okazać osobie, z którą przeprowadzany jest wywiad. Nigdy też żaden pracownik socjalny, policjant czy strażak nie prosi o pieniądze.

We Wrocławiu w czasie pandemii i w okresie wakacji pojawili się kolejni oszuści, którzy podając się za urzędników, pracowników wodociągów, listonoszy czy komiwojażerów podstępnie wchodzą do mieszkania. Wykorzystują nawet chwilę naszej nieuwagi, by ukraść kosztowności i niejednokrotnie oszczędności życia. Bezczelność i brak jakichkolwiek skrupułów pozwala im również na okradanie osób starszych wykorzystując drzemiącą w każdym z nas ludzką życzliwość. Tłumacząc się ciężką sytuacją życiową, brakiem opieki ze strony rodziny, śmiercią bliskiej osoby proszą o ciepły posiłek i możliwość odpoczynku. Kiedy zostaną wpuszczeni do mieszkania, a jego właściciel zajmie się przygotowaniem jedzenia, oszuści zabierają np. leżące przy drzwiach klucze, aby pod nieobecność lokatorów wynieść z domu wartościowe przedmioty, czy pieniądze.

 Najpopularniejszą metodą stała się jednak ta, na tzw. „parawan”. Na czym ona polega? Najczęściej dwóch złodziei podaje się za np. pracowników wodociągów. Kiedy jeden z nich wraz z nieświadomym niczego domownikiem idzie do łazienki, aby rzekomo sprawdzić ciśnienie wody w związku z awarią instalacji, drugi z oszustów penetruje mieszkanie pod kątem ukrytych kosztowności.

MOPS we Wrocławiu wraz z Komendą Miejską Policji we Wrocławiu przypomina, aby nie stać się ofiarą oszustwa, należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad. Przede wszystkim zawsze przed otwarciem drzwi należy:

  • - spojrzeć przez wizjer lub okno – kto do nas przyszedł,
  • - jeśli nie znamy odwiedzającego – spytać o cel jego wizyty, zapiąć łańcuch zabezpieczający (jeśli zdecydujemy się na otwarcie drzwi) oraz poprosić o pokazanie dowodu tożsamości lub legitymacji służbowej, identyfikatora. Uczciwej osoby nie zrazi takie postępowanie powodowane ostrożnością,
  • - w razie wątpliwości należy umówić się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub innej odpowiedniej instytucji wiarygodność osoby pukającej do drzwi (jeśli osoba podaje się za przedstawiciela administracji lub innej odpowiedniej instytucji)

  Sytuację przed, którymi chcemy Państwa przestrzec mają niestety miejsce dlatego bądźmy czujni. Taka historia właśnie przydarzyła się Pani Czesławie  z Wrocławia. Kobieta straciła ponad 10 tysięcy złotych, kiedy odwiedziło ją dwóch mężczyzn podających się za pracowników wodociągów. W podobny sposób Pani Barbara, również mieszkanka Wrocławia, straciła 20 tysięcy złotych oraz biżuterię o wartości prawie 30 tysięcy, kiedy odwiedziła ją kobieta podająca się za pracownika spółdzielni mieszkaniowej. Dlaczego taki sposób kradzieży nazywany jest metodą „na parawan”? Ponieważ jeden ze złodziei zajmuje uwagę ofiary, odgradzając drugiego oszusta swoistym „parawanem” rzekomym naprawianiem instalacji, czy sprawdzaniem liczników.

   Oszuści potrafią przybrać również inne role. Mogą podawać się za inkasenta firmy energetycznej, który chce zwrócić rzekomą nadpłatę za energię elektryczną. Proszą o rozmienienie 100 złotych, a kiedy osoba sięga po portfel, wtedy złodziej po prostu wyrywa go z dłoni poszkodowanego i ucieka. Niektórzy z zuchwałych przestępców udając pracowników firmy wynajętej przez administrację budynku pobierają od mieszkańców opłaty na wymianę okien bądź odmalowanie klatki schodowej wystawiając nawet fikcyjne pokwitowania! Przestępcy z chęci zysku są w stanie zrobić wszystko.

   Do starszej pani zapukała kobieta podająca się za pracownika administracji. Kiedy została wpuszczona do mieszkania powiedziała właścicielce lokalu, aby odkręciła wodę w kranie, aby sprawdzić jej ciśnienie. I właśnie w ten sposób rozłożyła swoisty „parawan” i wykorzystując nieuwagę starszej osoby dokonała kradzieży pieniędzy. Straty: ponad 7000 złotych!

    W tym samym dniu, zaledwie kilka przecznic dalej, do drzwi zapukał mężczyzna podający się za hydraulika. Właściciel mieszkania wpuścił go, ponieważ ten twierdził, iż będzie wymieniał zawory w grzejnikach. Poinformował również, że usługa jest płatna. Starszy mężczyzna przekazał rzekomemu hydraulikowi 200 złotych, a kiedy na chwilę stracił go z oczu, ten z mieszkania skradł kolejne 400 złotych.

  Minęło zaledwie kilka kolejnych dni, a złodzieje zaatakowali po raz kolejny. Na terenie Śródmieścia jedna z mieszkanek Wrocławia wpuściła do mieszkania nieznajomą kobietę. Ta również rozpostarła przed starszą kobietą wspomniany już wcześniej „parawan” i weszła w posiadanie nie tylko trzymanej w mieszkaniu gotówki, ale również biżuterii. Spowodowane przez nią straty przekroczyły 4000 złotych.

   Podobnie było przed kilkoma dniami na terenie wrocławskiego Śródmieścia. Do starszego mężczyzny zapukały dwie kobiety, które podawały się za pracownice Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. W pewnej chwili wykorzystały nieuwagę mężczyzny i skradły schowane w domu pieniądze. Niestety, suma strat sięgnęła prawie kilkunastu tysięcy złotych.

   Funkcjonariusze prowadzą działania ukierunkowane na zatrzymanie tych osób oraz cały czas przypominają, aby nigdy nie ufać nieznajomym, którzy pukają do naszych drzwi. Jeżeli ktoś przedstawia, się jako pracownik wodociągów, pracownik socjalny, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, powinniśmy zastosować zasadę ograniczonego zaufania. Dana osoba powinna wylegitymować się odpowiednim dokumentem poświadczającym zarówno jej tożsamość jak i sprawowaną funkcję. Nie powinna mieć też żadnych pretensji, jeśli będziemy chcieli skontaktować się z organem, który ta osoba reprezentuje, aby sprawdzić jej tożsamość. Jeśli osoba zaczyna wówczas zachowywać się nerwowo, sugerować że sprawdzanie nie ma sensu albo wręcz próbuje się oddalić, wtedy jak najszybciej powinniśmy zadzwonić na numer alarmowy i przekazać operatorowi informację o sytuacji, do której przed chwilą doszło.

Źródło: KMP we Wrocławiu / MOPS we Wrocławiu

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij