W ramach programu AKTYWNY SAMORZĄD Moduł II realizowana jest pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym. Dawniej program ten nosił nazwę: STUDENT i STUDENT II. W Module II można starać się o dofinansowanie kosztów edukacji na następujących poziomach:
- szkoła policealna,
- kolegium,
- szkoła wyższa:
- studia pierwszego stopnia,
- studia drugiego stopnia,
- jednolite studia magisterskie,
- studia podyplomowe lub doktoranckie (szkoła doktorska) prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym /dziennym lub niestacjonarnym/wieczorowym/zaocznym lub eksternistycznym (w tym również za pośrednictwem internetu),
- przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
Szczegółowe informacje w sprawie programu są zamieszczone na stronie www.pfron.org.pl w zakładce „Aktywny Samorząd”.
Termin przyjmowania wniosków w ramach refundacji minionego semestru (letniego) roku szkolnego/akademickiego 2022/2023:
- od 18 września 2023 r. do 30 września 2023 r.
Termin przyjmowania wniosków w ramach semestru zimowego roku szkolnego/akademickiego 2023/2024:
- od 18 września 2023 r. do 10 października 2023 r.
Wytyczne na semestr zimowy roku akademickiego 2023/24
Informujemy, że wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy internetowej
System Obsługi Wsparcia (SOW).
Do WNIOSKU O DOFINANSOWANIE w platformie SOW należy dołączyć następujące załączniki w formie czytelnego skanu:
– załącznik 3 → informacja o wszystkich otrzymanych dotychczas dofinansowaniach
– załącznik 4 → oświadczenie wnioskodawcy
– załącznik 5 → oświadczenie pracodawcy (wyłącznie dla osób zatrudnionych; nie dotyczy osób starających się jedynie o uzyskanie dodatku)
– załącznik 6 → zaświadczenie z uczelni
oraz
– aktualne orzeczenie stopnia niepełnosprawności.
Załączniki przed dołączeniem należy opisać np. załącznik nr 4, orzeczenie itp.
WZORY ZAŁĄCZNIKÓW (komplet) obowiązujące w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/24 DO POBRANIA: TUTAJ
UWAGA!
Wzory załączników w poszczególnych semestrach mogą się różnić.
Należy używać wyłącznie załączników obowiązujących w semestrze, którego dotyczy dofinansowanie!
* * * * * * *
JAK PRZEBIEGA PROCES UZYSKANIA DOFINANSOWANIA?
Wszystko odbywa się elektronicznie w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW)
- Student/słuchacz składa w wyznaczonym terminie naboru wniosek wraz
z wymaganymi załącznikami. - Jako Realizator programu sprawdzamy złożone wnioski pod względem prawidłowego ich wypełnienia oraz analizujemy dołączone do wniosku załączniki. Wnioski wypełnione nieprawidłowo lub posiadające braki w załącznikach wysyłamy studentowi/słuchaczowi DO POPRAWY. Proces sprawdzania i poprawiania wniosków trwa przez około 8 tygodni od zamknięcia naboru na przyjmowanie wniosków.
- Po tym czasie prawidłowe wnioski zatwierdzamy w SOW. Wniosek otrzymuje status ZATWIERDZONY.
Student/słuchacz otrzymuje w SOW pismo informujące o sposobie rozpatrzenia wniosku. Następnie (w przeciągu kilku dni) – w przypadku przyznania dofinansowania – otrzymuje umowę do podpisania. Umowę należy podpisać niezwłocznie, bez względu na to czy dofinansowanie dotyczy czesnego i dodatku czy tylko samego dodatku.
Po otrzymaniu przez nas - Realizatora programu - podpisanej przez studenta/słuchacza umowy, wypłacamy pierwszą transzę dofinansowania - czesne.
Dodatek wypłacamy w drugiej transzy, a procedura jego przekazania jest następująca:
Po zakończeniu semestru, bądź uzyskaniu jego zaliczenia (dotyczy sytuacji, gdy student zdaje wszystkie egzaminy przed datą końca semestru podaną przez uczelnię w załączniku nr 6) należy dołączyć (poprzez SOW) wypełniony przez szkołę/uczelnię
załącznik 1 → potwierdzenie ukończenia semestru.
Załącznik ten należy dołączyć – jako kolejny załącznik - do złożonego wcześniej WNIOSKU O DOFINANSOWANIE.
Procedury wypłaty dodatku nie możemy uruchomić jeśli załącznik zostanie dołączony w innym, niż wskazane miejscu!
Dopiero po dołączeniu załącznika nr 1 we wskazanym miejscu, wypłacamy dodatek.
Po otrzymaniu dofinansowania - gdy kwota wpłynie już na konto studenta/słuchacza - należy je rozliczyć.
JAK PRZEBIEGA PROCES ROZLICZENIA?
Student/słuchacz, który otrzymał dofinansowanie czesnego oraz dodatek, składa w systemie SOW dwa wnioski o rozliczenie:
- Oddzielnie o rozliczenie otrzymanego za dany semestr dofinansowania czesnego.
Do tego wniosku dołącza (jako załączniki) wyłącznie dokumenty potwierdzające dokonaną opłatę za całe czesne (faktura/y VAT lub inny dokument księgowy potwierdzający wpłatę). Dokumenty rozliczeniowe muszą opiewać na całą kwotę czesnego za dany semestr. - Oddzielnie o rozliczenie otrzymanego dodatku. Do tego wniosku dołącza wyłącznie wypełniony przez siebie
– załącznik 2 → rozliczenie otrzymanego dodatku.
Student/słuchacz, który otrzymał wyłącznie dodatek, składa w systemie SOW jeden wniosek:
- o rozliczenie otrzymanego dodatku, dołączając wyłącznie wypełniony przez siebie
– załącznik 2 → rozliczenie otrzymanego dodatku.
* * * * * * *
ZAŁĄCZNIKI (komplet) OBOWIĄZUJĄCE W MINIONYM SEMESTRZE - lato 2022/23
(dla osób, które zalegają z rozliczeniem lub dla osób starający się o refundację)
DO POBRANIA: TUTAJ
Szczegółowe informacje dotyczące programu Aktywny samorząd Moduł II dostępne są na stronie PFRON: www.pfron.org.pl
Telefon do działu w MOPS DWON obsługującego program AS II – 71 78 22 357
(8.00 – 15.00)