W każdej edycji projektu „KomPAS” realizujemy 7 „zwykłych” Programów Aktywności Społecznej. Realizują je Zespoły Terenowej Pracy Socjalnej MOPS, w różnych obszarach Wrocławia. W każdym PAS uczestniczy 10 mieszkańców miasta. 1 edycja trwa od czerwca 2021 roku do kwietnia 2022 roku, 2 edycja od maja 2022 r do czerwca 2023 r.
Co to jest Program Aktywności Społecznej
Program Aktywności Społecznej (PAS) to zespół różnych form pomocy, dobranych tak, aby uzyskać oczekiwaną zmianę w życiu uczestników projektu. Zmiana ta może nastąpić tylko poprzez rozwój i wzmocnienie określonych kompetencji (umiejętności).
Jakie kompetencje (umiejętności) rozwijamy i dlaczego
Uczestnicy projektu to osoby bez pracy, niepełnosprawne lub długotrwale chore, w trudnej sytuacji finansowej. Bardzo często osamotnione, wycofane z życia społecznego, obywatelskiego, kulturalnego.
W projekcie podnosimy umiejętności, które pozwolą im na powrót do życia społecznego. Należą do nich:
- umiejętności osobiste (np. porozumiewanie się z innymi ludźmi, podejmowanie decyzji i odpowiedzialności, solidność, odporność na stres),
- praktyczne umiejętności życiowe (samodzielność, prowadzenie gospodarstwa domowego, zdrowy styl życia),
- umiejętności społeczne (rozumienie uczuć i potrzeb własnych oraz innych osób, wyrażanie własnych potrzeb, budowanie i utrzymywanie relacji z innymi ludźmi),
- e-kompetencje (korzystanie z urządzeń typu tablet, smartfon, Internetu).
Jakie formy wsparcia (usługi aktywnej integracji) realizujemy
Aby rozwinąć wspomniane umiejętności opracowaliśmy, w oparciu o wiedzę i długoletnie doświadczenie, zestaw pomocnych form wsparcia. Oto ich krótka charakterystyka:
INTENSYWNA PRACA SOCJALNA (REALIZOWANA METODĄ TOWARZYSZENIA)
Usługa polega na indywidualnym, regularnym kontakcie z pracownikiem socjalnym.
Pracownik wspiera uczestnika w dokonywaniu zmian małymi krokami. Podstawą jest wspólnie ustalony plan działania. Praca jest pogłębiona, oparta na zaufaniu, budowaniu bezpiecznej, otwartej i bliskiej relacji. Pracownik słucha, doradza, wspiera, ale nie wyręcza. Pomaga uczestnikowi odbudować szacunek do siebie, pobudza w nim potrzebę zmiany obecnych warunków życia. Podtrzymuje i rozwija umiejętności zdobyte na treningach. Utrzymuje stały kontakt z wykorzystaniem tabletu.
Kontakt może mieć charakter osobistego spotkania, rozmowy telefonicznej lub przy użyciu Internetu: komunikatorów lub poczty elektronicznej.
Wymiar godzinowy: średnio 4 godziny zegarowe miesięcznie na uczestnika.
ROZWÓJ OSOBISTY – TRENINGI
Trening wzmacnia kompetencje takie jak: poczucie własnej wartości, rozumienie uczuć i potrzeb swoich oraz innych osób, punktualność, obowiązkowość, systematyczność, poczucie wpływu na własne życie i motywacja do zmiany, budowanie relacji w grupie.
Podczas zajęć wspieramy zachowania aktywne (udział w dyskusjach, ćwiczeniach i zadaniach), otwartość, nawiązywanie kontaktu z innymi, przyjazne komunikowanie się, słuchanie innych, wykonywanie poleceń, dbanie o swój komfort i potrzeby.
Trening w formie zajęć grupowych. Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych i zespołowych, dyskusjach, wykładach, projekcjach filmowych, wyjściach edukacyjnych, warsztatach rękodzieła, spotkaniach wirtualnych, on-line przy użyciu tabletów.
Wymiar godzinowy: 40 godzin dydaktycznych.
E - KOMPETENCJE – TRENINGI
W tym zadaniu skupiamy uwagę jest na kształtowaniu umiejętności związanych z obsługą tabletu i korzystania z Internetu. Podczas treningu uczestnicy uczą się:
- Korzystać z Internetu, tzn.
- wyszukać pożądane informacje,
- sprawdzić i korzystać z oferty instytucji i placówek, np. przychodni, MOPS, kina, domu kultury, siłowni,
- porównać ceny produktów i robić zakupy,
- sprawdzać rozkłady jazdy MPK, doładować URBANCARD,
- korzystać z mediów internetowych (radio, tv, portale z muzyką, filmami, itp.),
- założyć i korzystać z profilu zaufanego (konto pacjenta, mObywatel).
- Obsługi komunikatorów internetowych.
- Obsługi poczty elektronicznej (m.in. zakładanie skrzynki pocztowej, logowanie, wysyłanie i odbieranie wiadomości, dodawanie załączników).
- Użytkowanie mediów społecznościowych (zakładanie konta, nawiązywanie kontaktów, komunikowanie się, zasady bezpieczeństwa).
W ramach treningu uczestnicy otrzymują tablety wyposażone w Internet, z których korzystają podczas nauki, a także w ramach pozostałych form wsparcia oraz prywatnie, w domu. W ten sposób rozwijają zdobyte umiejętności oraz uczestniczą w życiu społecznym np. w ramach mediów społecznościowych.
Wymiar godzinowy: 16 godzin dydaktycznych.
ROZWÓJ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH – TRENINGI
Celem treningu jest przełamanie lęku przed nowymi sytuacjami społecznymi i zadaniami, budowanie nawyku udziału w życiu społecznym, kulturalnym i obywatelskim.
Na zajęciach uwagę skupiamy na budowaniu relacji, pracy w zespole, rozwiązywaniu konfliktów, dzieleniu się wiedzą i doświadczeniami, wywieraniem wpływu, delegowaniu zadań, planowaniu.
Trening w formie zajęć grupowych. Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych i zespołowych, wyjściach do instytucji kultury i organizacji społecznych, wydarzeniach lokalnych np. festynach, imprezach charytatywnych. Przeprowadzą też Inicjatywę Społeczną, tj. działanie na rzecz społeczności lokalnej (np. tworzenie ogrodów społecznych, wydanie fotoksiążki o historii osiedla).
Wymiar godzinowy: 72 godziny dydaktyczne.
ROZWÓJ KOMPETENCJI ŻYCIOWYCH – TRENINGI
W ramach treningu rozwijamy praktyczne umiejętności życiowe pomocne w codziennym funkcjonowaniu. Uczymy, m.in.:
- zarządzać budżetem domowym, planować wydatki, zakupy,
- prowadzić zdrowy i higieniczny tryb życia, m.in. stosować zdrową dietę, zażywać aktywności ruchowej,
- stosować normy społeczne,
- korzystać z usprawnień, np. portali internetowych,
- poszukiwać pracy przez internet,
- udzielać pierwszej pomocy,
- korzystać z pomocy służb, m.in. numerów telefonów alarmowych.
Trening w formie zajęć grupowych z wykorzystaniem ćwiczeń indywidualnych i zespołowych, dyskusji, wykładów, prezentacji filmowych, spotkań wirtualnych, on-line przy użyciu tabletów.
Wymiar godzinowy: 52 godziny dydaktyczne.
WSPARCIE TOWARZYSZĄCE
Poprzez wsparcie towarzyszące umożliwiamy uczestnikom komfortowe i bezpieczne korzystanie z właściwych form pomocy.
Uczestnicy, w miarę swoich potrzeb, korzystają z:
- usługi opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną w czasie zajęć,
- poczęstunku w trakcie zajęć,
- ubezpieczenia NNW,
- środków ochrony osobistej – maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekujące, itp.,
- zwrotu kosztów dojazdu.
ZASIŁKI FINANSOWE
Uczestnicy w trudnej sytuacji życiowej skorzystają z pomocy finansowej w formie zasiłków.
Jak realizujemy PAS i badamy efekty
W projekcie stosujemy podejście indywidualne, tzn. bierzemy pod uwagę potrzeby i możliwości oraz sytuację życiową każdego uczestnika. Badamy je przed rozpoczęciem udziału w projekcie, następnie wspólnie z uczestnikiem sporządzamy plan jego udziału w projekcie i wyznaczymy cele do osiągnięcia.
Z każdym podpisujemy kontrakt socjalny.
Zajęcia prowadzi doświadczona kadra MOPS, która dopasowuje program i sposób prowadzenia zajęć do potrzeb każdej osoby. Pozwoli to osiągnąć indywidualne cele.
Aby uzyskać jak najlepszą zmianę w życiu społecznym uczestników, na bieżąco sprawdzamy postępy w rozwijaniu umiejętności. Służą temu specjalnie opracowane narzędzia i dokumenty, m.in. Model Kompetencji.
Osoby odpowiedzialne za realizację PAS
Za realizację PAS w Zespołach Terenowej Pracy Socjalnej odpowiadają zastępcy kierowników:
- PAS ZTPS 1: Dominika Zdeb, tel. 71 78 22 492, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- PAS ZTPS 2: Magdalena Lejkam, tel. 71 34 92 859, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- PAS ZTPS 3 (ZTPS realizuje dwa PAS): Miłosława Iwańska, tel. 71 78 23 560, miloslawa.iwanska@mops.wroclaw.pl,
- PAS ZTPS 4 Jolanta Orszulak, 71 78 22 449, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- PAS ZTPS 5: Amelia Lasota, tel. 71 33 52 379, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- PAS ZTPS 6: Katarzyna Kopycka, tel. 506 381 533, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- PAS ZTPS 7: Wioletta Bodnar, tel. 71 78 22 423, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..