logo BIPLogo Facebook

Podstawowe informacje

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
53-611 Wrocław, ul. Strzegomska 6
e-mail: sekretariat@mops.wroclaw.pl
tel. 71 78 22 322
fax: 71 78 22 405

Godziny otwarcia

7.30 – 15.30
niektóre nasze biura mogą pracować
w zmienionych godzinach

Kasy

ul. Strzegomska 6
poniedziałek – piątek
10.00 – 14.00
w ostatni dzień miesiąca
10:00 – 12:00

Świadczenia rodzinne i alimentacyjne

tel. 71 79 99 274

Dodatki Mieszkaniowe

tel. 71 78 22 346
tel. 71 78 22 348

Karta Rodzina Plus
i Karta Dużej Rodziny

tel.  71 78 23 595
tel.  71 78 23 594
ul. Namysłowska 8
poniedziałek – środa i piątek
8.00 – 15.00
czwartek
8.00 – 16.30

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

tel. 71 78 22 360
tel. 71 78 22 362
tel. 71 78 22 363
e-mail: zon@mops.wroclaw.pl
pl. Solidarności 1/3/5 - III piętro, pokój 316
poniedziałek – piątek
8.00 – 15.00

 

Wyszukaj

logotypy projektu kompas flaga UE flaga RP herb Dolnego Śląska logo programu regionalnego UE

W każdej edycji projektu „KomPAS” realizujemy 7 „zwykłych” Programów Aktywności Społecznej. Realizują je Zespoły Terenowej Pracy Socjalnej MOPS, w różnych obszarach Wrocławia. W każdym PAS uczestniczy 10 mieszkańców miasta.  1 edycja trwa od czerwca 2021 roku do kwietnia 2022 roku, 2 edycja od maja 2022 r do czerwca 2023 r. 

Co to jest Program Aktywności Społecznej

Program Aktywności Społecznej (PAS) to zespół różnych form pomocy, dobranych tak, aby uzyskać oczekiwaną zmianę w życiu uczestników projektu. Zmiana ta może nastąpić tylko poprzez rozwój i wzmocnienie określonych kompetencji (umiejętności).

Jakie kompetencje (umiejętności) rozwijamy i dlaczego

Uczestnicy projektu to osoby bez pracy, niepełnosprawne lub długotrwale chore, w trudnej sytuacji finansowej. Bardzo często osamotnione, wycofane z życia społecznego, obywatelskiego, kulturalnego.

W projekcie podnosimy umiejętności, które pozwolą im na powrót do życia społecznego. Należą do nich:

- umiejętności osobiste (np. porozumiewanie się z innymi ludźmi, podejmowanie decyzji i odpowiedzialności, solidność, odporność na stres),

- praktyczne umiejętności życiowe (samodzielność, prowadzenie gospodarstwa domowego, zdrowy styl życia),

- umiejętności społeczne (rozumienie uczuć i potrzeb własnych oraz innych osób, wyrażanie własnych potrzeb, budowanie i utrzymywanie relacji z innymi ludźmi),

- e-kompetencje (korzystanie z urządzeń typu tablet, smartfon, Internetu).

Jakie formy wsparcia (usługi aktywnej integracji) realizujemy

Aby rozwinąć wspomniane umiejętności opracowaliśmy, w oparciu o wiedzę i długoletnie doświadczenie, zestaw pomocnych form wsparcia. Oto ich krótka charakterystyka:  

 

INTENSYWNA PRACA SOCJALNA (REALIZOWANA METODĄ TOWARZYSZENIA)

Usługa polega na indywidualnym, regularnym kontakcie z pracownikiem socjalnym.

Pracownik wspiera uczestnika w dokonywaniu zmian małymi krokami. Podstawą jest wspólnie ustalony plan działania. Praca jest pogłębiona, oparta na zaufaniu, budowaniu bezpiecznej, otwartej i bliskiej relacji. Pracownik słucha, doradza, wspiera, ale nie wyręcza. Pomaga uczestnikowi odbudować szacunek do siebie, pobudza w nim potrzebę zmiany obecnych warunków życia. Podtrzymuje i rozwija umiejętności zdobyte na treningach. Utrzymuje stały kontakt z wykorzystaniem tabletu.

Kontakt może mieć charakter osobistego spotkania, rozmowy telefonicznej lub przy użyciu Internetu: komunikatorów lub poczty elektronicznej.

Wymiar godzinowy: średnio 4 godziny zegarowe miesięcznie na uczestnika.

 

ROZWÓJ OSOBISTY – TRENINGI

Trening wzmacnia kompetencje takie jak: poczucie własnej wartości, rozumienie uczuć i potrzeb swoich oraz innych osób, punktualność, obowiązkowość, systematyczność, poczucie wpływu na własne życie i motywacja do zmiany, budowanie relacji w grupie.

Podczas zajęć wspieramy zachowania aktywne (udział w dyskusjach, ćwiczeniach i zadaniach), otwartość, nawiązywanie kontaktu z innymi, przyjazne komunikowanie się, słuchanie innych, wykonywanie poleceń, dbanie o swój komfort i potrzeby.

Trening w formie zajęć grupowych. Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych i zespołowych, dyskusjach, wykładach, projekcjach filmowych, wyjściach edukacyjnych, warsztatach rękodzieła, spotkaniach wirtualnych, on-line przy użyciu tabletów.

Wymiar godzinowy: 40 godzin dydaktycznych.

 

E - KOMPETENCJE – TRENINGI

W tym zadaniu skupiamy uwagę jest na kształtowaniu umiejętności związanych z obsługą tabletu i korzystania z Internetu. Podczas treningu uczestnicy uczą się:  

  1. Korzystać z Internetu, tzn.
  • wyszukać pożądane informacje,
  • sprawdzić i korzystać z oferty instytucji i placówek, np. przychodni, MOPS, kina, domu kultury, siłowni,
  • porównać ceny produktów i robić zakupy,
  • sprawdzać rozkłady jazdy MPK, doładować URBANCARD,
  • korzystać z mediów internetowych (radio, tv, portale z muzyką, filmami, itp.),
  • założyć i korzystać z profilu zaufanego (konto pacjenta, mObywatel).
  1. Obsługi komunikatorów internetowych.
  2. Obsługi poczty elektronicznej (m.in. zakładanie skrzynki pocztowej, logowanie, wysyłanie i odbieranie wiadomości, dodawanie załączników).
  3. Użytkowanie mediów społecznościowych (zakładanie konta, nawiązywanie kontaktów, komunikowanie się, zasady bezpieczeństwa).

W ramach treningu uczestnicy otrzymują tablety wyposażone w Internet, z których korzystają podczas nauki, a także w ramach pozostałych form wsparcia oraz prywatnie, w domu. W ten sposób rozwijają zdobyte umiejętności oraz uczestniczą w życiu społecznym np. w ramach mediów społecznościowych.

Wymiar godzinowy: 16 godzin dydaktycznych.

 

ROZWÓJ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH – TRENINGI

Celem treningu jest przełamanie lęku przed nowymi sytuacjami społecznymi i zadaniami, budowanie nawyku udziału w życiu społecznym, kulturalnym i obywatelskim.

Na zajęciach uwagę skupiamy na budowaniu relacji, pracy w zespole, rozwiązywaniu konfliktów, dzieleniu się wiedzą i doświadczeniami, wywieraniem wpływu, delegowaniu zadań, planowaniu.

Trening w formie zajęć grupowych. Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych i zespołowych, wyjściach do instytucji kultury i organizacji społecznych, wydarzeniach lokalnych np. festynach, imprezach charytatywnych. Przeprowadzą też Inicjatywę Społeczną, tj. działanie na rzecz społeczności lokalnej (np. tworzenie ogrodów społecznych, wydanie fotoksiążki o historii osiedla).

Wymiar godzinowy: 72 godziny dydaktyczne.

 

ROZWÓJ KOMPETENCJI ŻYCIOWYCH – TRENINGI

W ramach treningu rozwijamy praktyczne umiejętności życiowe pomocne w codziennym funkcjonowaniu. Uczymy, m.in.:

  • zarządzać budżetem domowym, planować wydatki, zakupy,
  • prowadzić zdrowy i higieniczny tryb życia, m.in. stosować zdrową dietę, zażywać aktywności ruchowej,
  • stosować normy społeczne,
  • korzystać z usprawnień, np. portali internetowych,
  • poszukiwać pracy przez internet,
  • udzielać pierwszej pomocy,
  • korzystać z pomocy służb, m.in. numerów telefonów alarmowych.

Trening w formie zajęć grupowych z wykorzystaniem ćwiczeń indywidualnych i zespołowych, dyskusji, wykładów, prezentacji filmowych, spotkań wirtualnych, on-line przy użyciu tabletów.

Wymiar godzinowy: 52 godziny dydaktyczne.

 

WSPARCIE TOWARZYSZĄCE

Poprzez wsparcie towarzyszące umożliwiamy uczestnikom komfortowe i bezpieczne korzystanie z właściwych form pomocy. 

Uczestnicy, w miarę swoich potrzeb, korzystają z:

  • usługi opieki nad dzieckiem lub inną osobą zależną w czasie zajęć,
  • poczęstunku w trakcie zajęć,
  • ubezpieczenia NNW,
  • środków ochrony osobistej – maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekujące, itp.,
  • zwrotu kosztów dojazdu.

 

ZASIŁKI FINANSOWE

Uczestnicy w trudnej sytuacji życiowej skorzystają z pomocy finansowej w formie zasiłków.

Jak realizujemy PAS i badamy efekty

W projekcie stosujemy podejście indywidualne, tzn. bierzemy pod uwagę potrzeby i możliwości oraz sytuację życiową każdego uczestnika. Badamy je przed rozpoczęciem udziału w projekcie, następnie wspólnie z uczestnikiem sporządzamy plan jego udziału w projekcie i wyznaczymy cele do osiągnięcia.

Z każdym podpisujemy kontrakt socjalny.

Zajęcia prowadzi doświadczona kadra MOPS, która dopasowuje program i sposób prowadzenia zajęć do potrzeb każdej osoby. Pozwoli to osiągnąć indywidualne cele.

Aby uzyskać jak najlepszą zmianę w życiu społecznym uczestników, na bieżąco sprawdzamy postępy w rozwijaniu umiejętności. Służą temu specjalnie opracowane narzędzia i dokumenty, m.in. Model Kompetencji.

 

Osoby odpowiedzialne za realizację PAS

Za realizację PAS w Zespołach Terenowej Pracy Socjalnej odpowiadają zastępcy kierowników:

  • PAS ZTPS 1: Dominika Zdeb, tel. 71 78 22 492, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PAS ZTPS 2: Magdalena Lejkam, tel. 71 34 92 859, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PAS ZTPS 3 (ZTPS realizuje dwa PAS): Miłosława Iwańska, tel. 71 78 23 560, miloslawa.iwanska@mops.wroclaw.pl,
  • PAS ZTPS 4 Jolanta Orszulak, 71 78 22 449, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PAS ZTPS 5: Amelia Lasota, tel. 71 33 52 379, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PAS ZTPS 6: Katarzyna Kopycka, tel. 506 381 533, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
  • PAS ZTPS 7: Wioletta Bodnar, tel. 71 78 22 423, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij