Diagnoza środowiska:
PAL "PAS-ja Aktywnego życia" ma charakter kategorialny, kierowany jest do osób niepełnosprawnych i długotrwale chorych objętych pomocą ZTPS 4 MOPS, tj. mieszkańców m.in. Muchoboru Wielkiego, Borka, Powstańców Śląskich, Kuźnik. Z danych statystycznych MOPS wynika, że dominującymi problemami osób korzystających z pomocy w rejonie ZTPS 4, obok ubóstwa, są również niepełnosprawność i długotrwałe/ciężkie choroby. Pracownicy socjalni w swojej codziennej pracy obserwują wysoki stopień izolacji społecznej osób i rodzin dotkniętych problemami zdrowotnymi. Zauważają, że osoby z tych grup zamykają się w swoich światach, wycofują, często też nie rozwijają swoich pasji i zainteresowań. Najczęściej towarzyszy im poczucie bezradności i apatia, mają skłonność do popadania w stany lękowe lub depresyjne. Widocznym rezultatem jest ich nieobecność w życiu społeczności, w której żyją. Nie nawiązują bądź mają trudności w nawiązaniu i utrzymaniu relacji społecznych. Pomimo zamieszkiwania w dużym mieście nie korzystają w pełni z dedykowanych im zasobów, nie uczestniczą w życiu kulturalnym, bądź uczestniczą w nim sporadycznie, w niewielkim zakresie. Warunki życia osób z niepełnosprawnością i/lub długotrwale chorych oraz ich sytuacja materialna są gorsze w stosunku do innych rodzin. Wynika to ze szczególnego charakteru ich potrzeb, który zmienia strukturę wydatków (np. priorytetem zakupowym są leki). Bardzo trudna jest sytuacja osób żyjących samotnie, a także osób które prowadzą samodzielne gospodarstwa domowe, ponieważ nie mogą liczyć na wsparcie i pomoc pozostałych członków rodziny. Obok trudności materialnych niejednokrotnie pojawiają się też tutaj trudności z zabezpieczeniem swoich elementarnych potrzeb życiowych: zakupów, sprzątania, przygotowywania posiłków. Najczęściej dochodzą jeszcze do tego skromne warunki mieszkaniowe. Niepełnosprawność i długotrwała choroba to również jedne z głównych przyczyn trudności związanych ze znalezieniem zatrudnienia. Wiele osób deklaruje gotowość podjęcia pracy, jednak ocena własnej sytuacji (często realistyczna) oraz ocena własnych szans kieruje ich uwagę w stronę pomocy społecznej. Przeszkodą w podjęciu zatrudnienia może być również obawa przed utratą nawet niewielkich świadczeń (renty, zasiłków z MOPS) w przypadku podjęcia pracy. Ponadto zwrócono uwagę na fakt, że osoby z niepełnosprawnością oraz osoby długotrwale chore bardzo często postrzegane są przez pracodawców jako nieatrakcyjne na rynku pracy, mniej wydajne i mające mniej do zaoferowania co sprawia, że dotkliwiej odczuwają swoje ograniczenia i mają poczucie marginalizacji społecznej. Negatywne doświadczenia wpływają na to, że szersze środowisko lokalne: społeczność lokalna, instytucje publiczne, parafia odgrywają w ich życiu drugoplanową rolę. Co więcej sprawiają, że osoby te ograniczają swoje kontakty ze środowiskiem lokalnym do minimum. Negatywne doświadczenia wpływają również na to, że znajomość możliwości związanych z uzyskaniem wsparcia w środowisku jest bardzo mała.
Chcąc przełamywać istniejące stereotypy, a także chcąc przywrócić wiarę we własne możliwości osobom z niepełnosprawnością i/lub długotrwale chorym wyszliśmy na przeciw potrzebom tej grupy osób powołując PAL "PAS-ja aktywnego życia".
Adresaci:
11 mieszkańców osiedli objętych wsparciem ZTPS 4 MOPS, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej (MOPS), niepełnosprawnych lub długotrwale chorych, zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Okres trwania PAL:
IX 2018r. – VII 2019r.
Partnerzy PAL:
Klub Seniora Integracja, Miejska Biblioteka Publiczna – filia nr 23, I Zbór Kościoła Chrześcijan Baptystów, Fundacja Aktywny Senior, Rada Osiedla Powstańców Śląskich, Rada Osiedla Kuźniki.
Cele PAL:
Zwiększenie szans na integrację społeczną (w tym: na podniesienie zdolności do zatrudnienia) osób objętych wsparciem poprzez podniesienie poziomu ich umiejętności życiowych, kompetencji osobistych, poziomu aktywności społecznej oraz wzmocnienie więzi w środowiskach lokalnych.
Spodziewane rezultaty:
- Wzrost motywacji do pokonywania własnych barier i ograniczeń oraz do podjęcia aktywizacji społecznej i zawodowej.
- Wzrost umiejętności i zdolności do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Wzrost dostępu do informacji istotnych dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Wzrost kompetencji społecznych i osobistych.
- Wzrost wiedzy i umiejętności wykorzystania podstawowych zasad dotyczących ogłady, dobrych manier, obowiązujących norm i zwyczajów w towarzystwie, pracy, domu, przy stole.
- Wzrost samooceny i wiedzy na temat kreowania nienagannego wizerunku oraz umiejętności autoprezentacji.
- Wzrost umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii.
Formy wsparcia (Usługi Aktywnej Integracji o charakterze społecznym):
- Intensywna praca socjalna (IPS). Usługa świadczona poprzez kontakt osobisty pracownika socjalnego z uczestnikiem, minimum 2 razy w miesiącu. Zadania:
- opracowanie diagnozy sytuacji życiowej uczestnika, trudności, których doświadcza oraz ich przyczyn, potrzeb oraz zasobów i możliwości uczestnika i jego rodziny,
- poszukiwanie, wspólnie z uczestnikiem, najlepszych dla niego rozwiązań oraz opracowanie Indywidualnego Harmonogram Wsparcia w projekcie,
- przeprowadzenie rozmów wspierających, edukujących, motywujących uczestnika.
- Trening rozwoju osobistego. Zajęcia grupowe w formie mini wykładów, dyskusji, ćwiczeń, gier i zabaw edukacyjnych. Udział w zajęciach pozwoli uczestnikom rozwinąć umiejętności komunikacji w grupie i otwartości na innych ludzi. Uczestnicy pogłębią wiedzę na temat posiadanych zalet i możliwości, nauczą się rozpoznawać emocje.
- Trening aktywności – rękodzieło. Zajęcia grupowe w formie warsztatów manualnych z wykorzystaniem różnych materiałów, które posłużą do stworzenia przedmiotów dekoracyjnych, m.in. zimnej porcelany, ozdób świątecznych, lasów w słoiku, makram, etc. Zajęcia wyzwolą kreatywność uczestników, rozwiną umiejętność pracy w grupie, zapoznają z atrakcyjnymi formami spędzania wolnego czasu.
- Trening fotograficzny. Zajęcia w formie mini-wykładów, dyskusji, ćwiczeń praktycznych z wykorzystaniem aparatów fotograficznych, wyjść i ćwiczeń plenerowych. Uczestnicy rozwiną umiejętności obsługi aparatu fotograficznego, szerszego i wnikliwego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość, motywację do pokonywania własnych barier i ograniczeń. Rozwój pasji fotograficznej przyczyni się do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- „Trening aktywności obywatelskiej”. Zajęcia grupowe w formie mini-wykładów, dyskusji, ćwiczeń, pracy w podgrupach, World Cafe (metoda służąca, wymianie informacji i pomysłów oraz określenia potrzeb i oczekiwań wszystkich zaangażowanych w dyskusję stron, ale nie znalezienia konkretnych rozwiązań). W ramach treningu zaplanowano 3 wyjścia edukacyjne do wrocławskich instytucji kultury. Uczestnicy zaangażują się także w realizację inicjatywy społecznej, która będzie polegała na opracowaniu i wydrukowaniu książki dot. ich rozwoju. Celem treningu jest wzrost u uczestników świadomości własnego potencjału, zasobów środowiska lokalnego, świadomości obywatelskiej, sposobów na funkcjonowanie w społeczności lokalnej. Przyczyni się to do większej samodzielności w rozwiązywaniu problemów własnych i otoczenia, w którym zamieszkują.
- Poradnictwo indywidualne dla osób z niepełnosprawnością. Indywidualne spotkania o charakterze doradczym, których zakres dostosowany będzie do indywidualnych potrzeb uczestników. Zakres poradnictwa dotyczył będzie w szczególności ulg i uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym.
- Trening kompetencji życiowych. Zajęcia w formie mini-wykładów, dyskusji, pracy w podgrupach. Tematyka zajęć skoncentruje się na zasadach savoir vivre. Uczestnicy poszerzą wiedzę i umiejętności nt. podstawowych zasad dotyczących ogłady, dobrych manier, obowiązujących norm i zwyczajów w towarzystwie, pracy, domu, przy stole.
- Indywidualne wsparcie z zakresu nowoczesnych technologii. Indywidualne spotkania o charakterze doradczym, których zakres dostosowany będzie do potrzeb i możliwości każdego uczestnika. Do dyspozycji uczestnika będzie stanowisko komputerowe z oprogramowaniem i dostępem do Internetu. Forma mini wykładu będzie stosowana w celu przedstawienia i omówienia określonych zagadnień, pojęć i problemów, z którymi trzeba zapoznać uczestnika. Zdobywana wiedza na bieżąco będzie przekładana w ćwiczenia na komputerze i ewentualnie korygowana przez prowadzącego.
- Trening – Autoprezentacja. Trening obejmuje część teoretyczną oraz praktyczną. Celem treningu jest rozwój umiejętności związanych z dbałością o wygląd zewnętrzny, dostosowaniem go do sytuacji mniej i bardziej formalnych (rozmowa o pracę, wyjście do instytucji kultury, spotkanie towarzyskie, itp.). Poza zdobyciem wiedzy i umiejętności w tym zakresie, u uczestników wzrośnie poczucie pewności siebie i własnej wartości.
Źródło finansowania:
PAL realizowany jest w ramach projektu „PAS-ja”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020.
Koordynator PAL:
Jolanta Orszulak, Z-ca Kierownika Zespołu Terenowej Pracy Socjalnej nr 4 MOPS, ul. Oficerska 9a, 53-331 Wrocław, tel.: 71/ 78 22 449, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.